Witaj serdecznie w 2018!

Jak się czujesz? Z jakim nastawieniem, motywacją, a może postanowieniami wchodzisz nowy rok? Jego początek niesie ze sobą pewną energię, która może pomóc w realizacji celów. W efekcie wiele osób decyduje się na zmianę sposobu odżywiania lub redukcję masy ciała. Czy zatem istnieje patent na skuteczne odchudzanie?

Dzisiaj dzielę się z Tobą przemyśleniami na temat zjawiska, które szczególne nasilenie osiąga w związku z realizacją postanowień noworocznych. Chciałabym zwrócić Twoją uwagę szczególnie na jeden ważny element – skupieniu na jak najszybszym osiągnięciu celu, bez względu na koszty i następstwa.

“Od 2018 roku koniecznie muszę coś ze sobą zrobić, wziąć się za siebie. Mój tryb życia jest kompletnie rozregulowany, nie jem śniadań, nie wiem zacząć wprowadzać lepsze nawyki. Dlatego teraz już tylko dieta odchudzająca.”

 

“Moim problemem są słodycze, które jem codziennie. Gdy jestem zdenerwowana, nic innego tak mnie nie uspokaja. Przez to dużo przytyłam… Dlatego proszę o taki jadłospis, żebym szybko się tego pozbyła..”

 

“W pracy miewam dużo obowiązków i stresu. Podjadam wszystko, co pojawi się na biurku, nie umiem sobie z tym poradzić. Później wracam do domu, często sprzeczam się z mężem.. Jestem spięta i w końcu przychodzi chwila dla mnie, kiedy mogę usiąść przed telewizorem i odstresować się – wtedy pochłaniam ogromne porcje lodów i czekolady. Dlatego proszę o szybką dietę, abym mogła zrzucić te dodatkowe kilogramy..”

 

“Nie mam kompletnie czasu na zakupy przygotowywanie posiłków. Bardzo dużo pracuję, zawsze kiedy jadę do pracy zajeżdżam do restauracji fast-food. Jem to, co wpadnie mi w ręce. Robię tak już od kilku lat. Czuję się źle z nadwagą, dlatego zgłaszam się po szybką, ścisłą dietę i przepisy, proszę o pomoc. Może jakoś się zmuszę – nie mam wyjścia”.

Z takimi komunikatami przychodzą do mnie osoby na spotkanie, prosząc o poradę i wparcie. Jakie są Twoje odczucia po przeczytaniu powyższych wypowiedzi? 

Niosą ze sobą negatywne emocje. Moim zdaniem jest to nastawienie na szybki efekt, walkę ze sobą. W tych wypowiedziach odnajdujemy motywację, ale da się wyraźnie odczuć, że przyczyny nadwagi leżą zupełnie w kwestiach niezwiązanych z jedzeniem.

Przypuśćmy, że zgodnie z życzeniem – dana osoba otrzymałaby ode mnie plan o znacznej redukcji kalorii i jadłospis. Czy to wystarczy, aby osiągnąć trwały cel?

Na starcie istnieją duże szanse, że kierując się silną motywacją zdobędzie się na zaproponowane wyrzeczenia. Na początku będzie pełna energii do działania. Pojedzie na zakupy z konkretną listą, zacznie przygotowywać dania z jadłospisu. Z czasem naturalnie pojawią się zgłaszane wcześniej trudne sytuacje – brak czasu na gotowanie, niespodziewana sytuacja stres w pracy, słodycze na biurku, chwila dla siebie po ciężkim dniu.

Jest coraz trudniej. Nie było czasu na przygotowanie obiadu, dużo nerwów, brak pomysłów. Poziom motywacji spada. Mając do dyspozycji jedynie jadłospis i plan niestety coraz ciężej jest radzić sobie w trudnych sytuacjach. Brakuje energii i sił. Efekt: Dieta zostaje porzucona.

Cała energia zużywa się na przestrzeganie zasad, stosowanie restrykcji – nie starczy jej więc na wprowadzanie trwałej zmiany poprzez pracę z nawykami. Jest to klucz do poznania sposobu na skuteczne odchudzanie i zmianę odżywiania.

W takich sytuacjach nieco zmieniam ton i naprowadzam kierunek naszej rozmowy na inny tor 🙂 Jaki? Przeczytasz poniżej.

O co tak naprawdę chodzi?

Często “dieta” rozumiana jest jako stosowanie jadłospisów, wyrzeczeń, znaczne obniżenie kalorii, mające na celu szybką redukcję masy ciała. Kończy się niestety wystąpieniem negatywnych skutków fizjologicznych, spadkiem motywacji, frustracją i brakiem planu na okres po ich stosowaniu, a także.. ponownym przyrostem masy ciała. Nie wykształcamy wtedy trwałych nawyków na okres po jej zakończeniu.

Patent skutecznego odchudzania

Jeśli czujesz, że podobne schematy mogą dotyczyć Ciebie – nie stosuj wyłącznie niskokalorycznych diet i jadłospisów. Stanowią one ważne elementy, ale niepoparte pracą nad przyczynami, schematami myślenia i zachowania mogą nie wystarczyć. Jak najbardziej możliwa jest zmiana odżywiania i odchudzanie z przyjemnością, w zgodzie ze sobą. Schudniesz wolniej, ale na trwałe. Listę korzyści znajdziesz poniżej:

Dlaczego warto skorzystać z indywidualnego podejścia do odchudzania? 

  1. Nie tracisz radości i przyjemności z jedzenia oraz przygotowywania potraw.
  2. Skupiasz się na korzyściach, widzisz pozytywne aspekty zmiany odżywiania.
  3. Przyglądasz się sobie, zwiększasz świadomość na temat odżywiania i związków emocji z jedzeniem. Poznajesz najważniejszy element – przyczyny Twoich kłopotów, dzięki czemu znajdujemy sposoby i uczysz się postępować.. na zawsze (a nie tylko w czasie diety).
  4. Całe działanie skupia się na Tobie – indywidualnym stylu życia, Twoich nawykach. Zmieniasz cały styl życia, dzięki czemu efekt jest trwały. Poznajesz wpływ żywienia i samopoczucia na wszystkie obszary życia.
  5. Pracujemy z motywacją – wspólnie znajdujemy najskuteczniejsze czynniki, które motywują Cię do działania i używamy ich na każdym etapie współpracy.
  6. Redukcja masy ciała nie jest wyłącznym celem naszych spotkań, lecz efektem wtórnym zmiany. Nowy sposób żywienia stanie się dla Ciebie ciekawym i naturalnym. Nawet nie zauważysz, że po pewnym czasie chudniesz bez większego wysiłku.
  7. Masz wysokie poczucie sprawczości i kontroli oraz ogromny wpływ na cały proces.
  8. Nie tracisz energii na przestrzeganie ścisłych restrykcji i zakazów i dzięki temu zostaje ona wykorzystana na wprowadzanie nawyków. Wybierasz to, co dla Ciebie dobre i koncentrujesz się na tym.
  9. Otrzymujesz wskazówki na temat postępowania nie tylko w trudnych sytuacjach, ale także po odchudzaniu – co zwiększa szansę na utrzymanie efektu i redukcję ryzyka wystąpienia jo-jo.
  10. Relacja z dietetykiem opiera się na partnerstwie. Jest dla Ciebie wsparciem i przewodnikiem, nie rozlicza się z przestrzegania zakazów, nie ocenia i nie krytykuje.

Wnioski

Jadłospisy i plany kaloryczne są oczywiście ważnym narzędziem odchudzania. Warto z nic korzystać, porządkują one nowy tryb żywienia i pozwalają go uregulować. W niektórych przypadkach – szczególnie, gdy mamy silnie zakorzenione nawyki i schematy, a na emocje reagujemy sięganiem po jedzenie – mogą okazać się niewystarczające. Czasem potrzebne jest znacznie głębsze wsparcie.

Dlatego warto jest przyjrzeć się sobie i skorzystać z indywidualnego postępowania dietetycznego. Oznacza to pracę ze specjalistą który przygotuje wskazówki i dostosuje plan i tematykę spotkań do Ciebie.

Ważne jest również to, co dzieję się w trakcie konsultacji – czy w większej części jest to rozliczanie z wywiązywania się z nakazów – czy współpraca i partnerstwo. Unikaj gotowych, masowych diet “od koleżanki”, z internetu. Więcej o tym, jak to zrobić przeczytasz tu i tu

Jak sądzisz – czy takie podejście może zwiększyć szansę na powodzenie? Jak często spotykasz się ze stosowaniem samych krótkotrwałych diet, bez indywidualnego podejścia?

Jeśli potrzebujesz wsparcia – zapraszam do kontaktu, jestem tu dla Ciebie.

Zapraszam do współpracy,

Joanna