Witaj ponownie <3

Dzisiaj porozmawiamy sobie o tym, dlaczego dbanie o siebie, a nie tylko o wynik na wadze powinno stanowić dla nas priorytet.

🌺 Poznasz motywującą i bardzo skuteczną metodę efektywnego nastawienia do zdrowego odżywiania. Wierzę w jej działanie i sama ją wykorzystuję. Na pewno wiesz już, że odpowiednie podejście to klucz do uzyskania trwałego efektu w odchudzaniu i zmianie nawyków.

Zachęcam Cię zatem dzisiaj tego, aby zdrowe odżywianie stało się narzędziem, wyrazem TROSKI O SIEBIE <3 Jeśli wykorzystasz zaproponowany przez mnie sposób, Twoja motywacja wzrośnie, działania podparte będą pozytywną energią, a Ty skupisz się na poprawie stanu zdrowia i samopoczucia. Brzmi zachęcająco? Jeśli tak – zapraszam do lektury!

Dla zdrowia – optymalnie, niekoniecznie idealnie

Dbanie o swoje zdrowie oznacza troskę nie tylko o stan fizyczny (–> na czym skupiają się restrykcyjne diety), ale również  psychiczny – RÓWNOWAGĘ – w obszarach ciała, umysłu, emocji.

🌺 Co oznacza jedzenie dla zdrowia?

  • Dbanie o wybieranie odżywczych, naturalnych i zróżnicowanych posiłków,
  • Dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w potrzebnej mu ilości oraz optymalnej ilości i rodzaju płynów,
  • Unikanie spożywania substancji szkodliwych dla organizmu,
  • Rozsądne podejście do odżywiania, gdzie główną motywacją jest własne zdrowie
    i samopoczucie,
  • Spożywanie smacznych potraw, sprawiających przyjemność z jedzenia,
  • Uwzględnienie stanu zdrowia, nietolerancji, predyspozycji zdrowotnych.

🌺 Czym nie jest zdrowe odżywianie?

  • Restrykcyjnymi dietami występującymi naprzemiennie z okresami „pozwalania sobie”
    i objadania się,
  • Restrykcyjnym ograniczaniem wybranej grupy składników odżywczych lub produktów
    np. węglowodanów, tłuszczu (poza szkodliwymi).
  • Obsesyjnym skupieniem się na sposobie odżywiania – jest to istotna część naszego
    życia i pozwala dbać o organizm, ale nie powinna być tym najważniejszym
    elementem, przesłaniającym inne sfery.

☝ Warto zapamiętać: Ogromne znaczenie przy wprowadzaniu zmiany ma rozważenie wszystkich obszarów życia i dobranie planu do indywidualnego stylu życia, planu dnia, preferencji i innych ról życiowych (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

Dbaj przede wszystkim o siebie, nie o wynik na wadze

W momencie gdy koncentrujesz się na tym, aby troszczyć się o swoje potrzeby – intuicyjnie wybierasz to, co dla Ciebie dobre. Jeśli postanowisz, że od teraz zdrowie i samopoczucie staną się dla Ciebie ważnymi wartościami, prawdopodobnie nowe działania zaczną tworzyć elementy zdrowego stylu życia.

Ciekawostka:

Udowodniono, że dany sposób myślenia o sobie powoduje, że automatycznie podejmujemy działania zgodne ze tym stanem.

Co to oznacza?  Jeśli uważasz, że masz słabą wolę i na pewno Ci się nie uda – dokładnie tak będzie. Jeśli w Twoim przekonaniu dbasz o zdrowe odżywianie i jesteś aktywny/a fizycznie – zwracanie uwagi na jakość jedzenia i treningi będą dla Ciebie naturalne. Na szczęście sposób myślenia możemy to wypracować 🙂

Jeśli koncentrujemy się wyłącznie na spadku kilogramów i przestrzeganiu restrykcji – energia (której ilość w ciągu doby jest ograniczona) zużywana jest na realizacje tych celów, a nie tworzenie nawyków. Pojawia się czarno – białe myślenie, dzielenie produktów na “dobre” i “złe”. Narasta napięcie, frustracja i powstaje dysonans pomiędzy ciałem a umysłem ( chcę – nie chcę zmiany). Jak zrobić to lepiej? 👇

joanna bojar dietetyk

Równowaga, umiar, zróżnicowanie

Już wiesz na czym warto się skupić – przejdźmy zatem od teorii do praktyki. Jak połączyć plan żywieniowy, zalecenia, wskazówki dietetyczne a dbanie o takie nastawienie?

👉 Po 1 – Dbaj o swoją pozytywną motywację – o wiele łatwiej jest poradzić sobie w momencie gdy wiemy po co to robimy.  Dlatego polecam wypisanie na kartce 5 korzyści dla których podjęła/eś decyzję o zmianie odżywiania i 5 długoterminowych efektów osiągnięcia celu (np. Dzięki temu za 10 lat będę w stanie…, stan zdrowia pozwoli mi na… będę się czuł/a)..

👉 Po 2 – Elastyczność Kieruj się wskazówkami, ale słuchaj swojego ciała i jego potrzeb. Czasem warto być elastycznym – zmienia się sytuacja, okoliczności, samopoczucie. Porozmawiaj z dietetykiem o tym jak poradzić sobie w różnych momentach. Może zdarzyć się tak, że zaplanował/eś dzisiaj trening, zakupy, a czujesz się źle, coś Ci wypadło. Dobrze jest wiedzieć wcześniej.

Porównanie:

Przypuśćmy, że stosujesz się wyłącznie do jadłospisu i planu. Co zrobisz, gdy wystąpi nieplanowana sytuacja?

Jeśli jednak Twoją motywacją jest o dbałość o własne zdrowie i potrzeby – zaczniesz działać zgodnie z tym, co czujesz.

👉 Po 3 – Pamiętaj, że zdrowe odżywianie i odchudzanie mogą stać się inspirującą przygodą i wnosić nowe smaki do Twojej kuchni. Nie musi ono opierać się na niesmacznych daniach i wyrzeczeniach! Często słyszę, ze dieta kojarzy się z marchewką, sałatą i monotonią. Okazuje się, że można jeść smacznie i zdrowo, do syta, a jednocześnie poznawać nowe smaki i.. osiągać efekt. Tak, na prawdę jest to możliwe i Ty też możesz to zrobić! 🙂

👉 Po 4 – Indywidualny plan –  Pamiętaj, że im bardziej zalecenia dostosowane są do Ciebie, Twojego stylu życia i nawyków, tym większa szansa na powodzenie. Nie znosisz jajek na śniadanie, a z przyjemnością sięgasz po owsianki? Powiedz o tym dietetykowi!

✅ Każdy ma choć odrobinę korzystnych nawyków, które można wzmacniać, nie trzeba zmieniać stylu życia o 180 stopni.

Przypomnij sobie poprzednie próby odchudzania. Czy towarzyszyło Ci poczucie, że walczysz ze swoją potrzebą jedzenia? Czy sposób realizacji diety uwzględniał wszystkie aspekty Twojego życia? Skupiała/eś się na korzyściach czy wyrzeczeniach, dzieląc posiłki na “dobre” i “złe” ? Czy ważnym elementem było dbanie o smakowitość potraw i przyjemność z proponowanych rozwiązań? Czy wizja korzyści stale Cię motywowała, czy traciła/eś energię na przestrzeganie ścisłych wyrzeczeń?

Jeśli po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania masz wrażenie, że nie było to odpowiednio realizowane – pamiętaj: To nie z Tobą i Twoją silną wolą było coś nie tak tylko z metodą odchudzania. Wyobraź sobie, że działasz z pełną motywacją, plan uwzględnia wszystkie elementy Twojego codziennego życia, znasz metody działania w trudnych sytuacjach, posiłki są pyszne Ty poznajesz nowe przepisy, a rodzinie smakują Twoje dania. Czujesz się pełna/y energii, skupiasz się na korzyściach a nie wyniki na wadze, a kilogramy spadają. Poznała/eś też metody działania po etapie odchudzania, dzięki czemu wiesz, jak utrzymać efekt. Brzmi zachęcająco, prawda?

Namawiam Cię zatem do wypróbowania takiej metody zmiany nawyków. Będzie przyjemniej, łatwiej i w zgodzie ze sobą.

Co o tym myślisz?

Na Twoje opinie czekam – jak zawsze – w komentarzu <3

Joanna

Zajrzyj też tutaj:

Poznaj siebie i… chudnij z przyjemnością!

Systemowe spojrzenie – klucz do sukcesu!