Święta coraz bliżej! Boże Narodzenie obfituje w przysmaki – domowe, tradycyjne, smaczne i… kaloryczne. Czy jednak dbając o linię musimy z nich rezygnować? Pytacie o sposoby na to, jak maksymalnie cieszyć się tym wyjątkowym czasem, nie odmawiając sobie zbyt wiele oraz pozostając w formie. Czy jest to możliwe? Jak najbardziej! Poniżej podrzucam Wam wskazówki jak tego dokonać!

Wszystko jest „dla ludzi”, jeśli zachowamy zdrowy rozsądek.
Jedz z umiarem – wybieraj mniejsze porcje, staraj się zachować przerwy między nimi np. 3 godziny. Delektuj się smakiem potraw, jedz wolniej, do lekkiego uczucia sytości, a nie ociężałości. Dzięki temu zachowasz dobre samopoczucie oraz zoptymalizujesz zachodzący w układzie pokarmowym proces trawienia.

Nałóż na talerz tyle, ile zamierzasz zjeść.
Udowodniono, że jadamy również „wzrokiem” co wpływa na regulację odczucia sytości. Dokładając kilka razy nie spostrzegamy ilości, którą skonsumowaliśmy. Jeśli masz możliwość – wybierz mniejszy talerz – wykazano w badaniach, że używając ich spożywamy mniej.

Unikaj jedzenia przed snem.

Pomyśl o aktywności fizycznej.
Po posiłku wybierz się na rodzinny spacer, natomiast po świętach postaraj się podejmować więcej ruchu. Być może pomyślisz o karnecie na fitness lub siłownię jako sposób na wejście w nowy rok z lepszą formą?

Jeśli redukujesz lub kontrolujesz masę ciała – przygotowując dania wybierz zamienniki – zdrowsze i mniej kaloryczne. Przykłady:

Zamiast mięs, dań, ryb smażonych w głębokim oleju -> Wersje pieczone w folii, gotowane,
Zamiast majonezu -> Sos na jogurcie lub mix majonezu z jogurtem,
Zamiast słodkich napojów -> Herbaty, kompot z suszu (świetny!), woda mineralna,
Zamiast cukru w ciastach -> Słodziki naturalne,
Zamiast tłustych sosów i zup zabielanych śmietaną -> Zupy i sosy na bazie włoszczyzny,
Zrezygnuj z panierki i polewania dań tłuszczem. Sięgaj po surówki, sałatki warzywne i od nich zaczynaj konsumpcję dania.

Przestrzegając kilku opisanych wskazówek można korzystać ze świąt bez rezygnowania z przyjemności, jednocześnie zachowując masę ciała i dbając o nasz układ pokarmowy.
Jestem ciekawa – jakie potrawy przygotowujecie? Ja już jutro rozpoczynam świąteczną przygodę w kuchni. Na pewno będzie nie tylko pysznie, ale również i zdrowo!

Życzę Wam spokojnych, radosnych, wesołych.. i oczywiście smacznych świąt, a na opinie na opisany temat czekam w komentarzach!