Dzień dobry!

Dzisiaj zapraszam Cię do dokładnego przyjrzenia się sobie. Być może zapytasz – a jaki to ma związek z odchudzaniem i nawykami żywieniowymi? Okazuje się, że samoświadomość to klucz do skutecznej zmiany w jakimkolwiek obszarze naszego życia. Często nadmierna masa ciała lub nieprawidłowe nawyki wynikają z zupełnie innej, niezwiązanej z odżywianiem przyczyny.

Jeśli zatem planujesz redukcję masy ciała – poświęć czas na szczegółowe poznanie siebie. O tym, jak to zrobić przeczytasz poniżej. Zapraszam Cię serdecznie do lektury!

Samoświadomość i samokontrola 

Jako psychodietetyk staram się promować pogląd, że same modyfikacje na talerzu nie wystarczą. Skupiając się wyłącznie na kwestii żywienia, nie wypracowujemy trwałych zmian w sposobie myślenia i funkcjonowania, które powinny stanowić meritum. Dlatego tak istotna jest samoświadomość i samokontrola. W skrócie można opisać to w sposób:

Dokładnie ZNAM siebie – oznacza MAM WPŁYW – MOGĘ skutecznie reagować.

Warto więc poświęcić czas na:

  1.  Dotarcie do przekonań na swój temat, uświadomienie ich przyczyn i wpływu na różne obszary życia.
  2.  Pracę nad własnym nastawieniem do zmiany. Jeśli jest ono ukierunkowane pozytywnie, a Ty skupiasz się na korzyściach – automatycznie zwiększasz szanse na sukces.
  3. Przeanalizowanie i uświadomienie własnych mechanizmów działania. W jakich sytuacjach jem za dużo lub unikam posiłków ? Jakie myśli pojawiają się w mojej głowie, jakie odczuwam emocje? Co dzieje się w moim ciele? Bardzo często zdarza się, że jemy nieświadomie, działamy automatycznie np. podjadamy słodycze w stresie. Być może zdarza Ci się unikać posiłków, sięgać po przekąski lub jeść większe porcje w podobnych sytuacjach. Zauważenie tego – np. poprzez kilkudniową obserwację umożliwi wprowadzenie zmiany. Warto zadbać o kontakt z własnym ciałem, zauważać różne stany, starać się jeść świadomie.

    Bardzo istotne znaczenie ma sposób interpretowania sytuacji. Nie mamy wpływu na wiele wydarzeń pojawiających się w naszym życiu. To co możemy zrobić, to wypracować nowy sposób odbierania i reagowania na nie poprzez zmianę myślenia i utrwalanie go. Tutaj pomocna może być współpraca z dietetykiem lub psychodietetykiem.

  4. Odkrycie własnych sposobów reagowania na pojawiające się napięcie. Stabilizacja emocjonalna i umiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem to często podkreślane aspekty skutecznego odchudzania. Znajdując inne  zachowania relaksujące pracujemy nad usuwaniem schematu stres->jedzenie->nadmierne kilogramy->stres i tak dalej. Potrzebne będą niedestrukcyjne metody relaksu np. spacer, słuchanie muzyki, rozmowa z bliskimi, sport.

Świadomość własnych zasobów emocjonalnych i energetycznych ułatwia również zaakceptowanie sytuacji, gdy jesteśmy zmęczeni, brakuje nam energii. Dzięki temu jesteśmy bardziej wyrozumiali wobec siebie i nie zmuszamy się do działania, dając sobie czas na odpoczynek i naładowanie baterii.

Uwierz w siebie i pracuj nas samoakceptacją 

Czy masz w sobie przekonanie, że możesz osiągnąć cel?

Badania dowodzą, że podejmujemy działania potwierdzające nasz wewnętrzny, podświadomy obraz siebie. Jeśli Twoja samoocena jest na prawidłowym poziomie, zwiększasz szanse na powodzenie.

Jak podwyższyć poczucie wiary w siebie? Poświęć chwilę na przywołanie 3 dokonanych w przeszłości sukcesów – sytuacji, gdy chciałaś/eś coś osiągnąć, zaplanowałeś działanie i to zrobiłeś (w trakcie edukacji, w pracy, w sporcie, rozwoju i tak dalej). Jak się wtedy czułaś/eś?

Samoakceptacja umożliwia realistyczne spojrzenie na siebie bez wyolbrzymionych oczekiwań. Jesteśmy wtedy bardziej wyrozumiali w przypadku pojawiających się wpadek, trudności. Perfekcjonizm, nadmierna samokrytyka , czarno-białe myślenie utrudniają zmianę. Jesteśmy tylko ludźmi, a proces wymaga czasu i energii.

Nasz umysł zawsze będzie buntował się przeciwko wychodzeniu ze strefy komfortu. Podejmujemy zmianę, aby zadbać o siebie, a nie walczyć ze sobą. Warto pracować nad samoakceptacją i skupiając się na pozytywnej motywacji i korzyściach dążyć do celu.

Mamy weekend – może uda Ci się znaleźć czas wyłącznie dla siebie? Spróbuj zatrzymać się, zrelaksować, jeść uważniej, być obecnym tu i teraz.  Zachęcam do zaobserwowania swoich emocji, pojawiających się myśli, bliższego kontaktu z ciałem. Być może dojdziesz do wniosku, że ma to znaczenie nie tylko w kontekście samopoczucia, ale zauważysz związki pomiędzy nimi, a zachowaniami żywieniowymi.

Zapraszam do podzielenia się Twoimi przemyśleniami, refleksjami w komentarzach.

Życzę Ci miłego weekendu,

Joanna