Silna wola w odchudzaniu

Witam Cię bardzo serdecznie!

👉Dzisiaj postanowiłam przybliżyć Ci bardzo ważny temat – kwestię silnej woli i jej znaczenia w procesie skutecznej zmiany.

Czy rzeczywiście istnieje osobista cecha, jaką jest silna lub słaba wola? W jakim stopniu determinuje szansę na sukces?

W jakiej części osiąganie wyznaczonych celów jest kwestią wrodzonej silnej woli, a na ile umiejętnością, którą można trenować i wypracować? Czy i w jaki sposób możemy wspomagać naszą silną wolę?

W poniższych akapitach postaram się zgłębić ten temat i odpowiedzieć na wymienione pytania. Dowiesz się z nich m.in. czy istnieje silna wola, w jakim stopniu wpływa na skuteczność zmiany oraz poznasz techniki jej wzmacniania.

Zapraszam gorąco do lektury!
Silna wola – skojarzenia a fakty
Termin ten często kojarzy nam się z koncentrowaniem się na ścisłym przestrzeganiu reguł, wytrzymałością oraz większą łatwością na drodze do celu. Wierzymy, że głównym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest silna wola rozumiana jako cecha nabywana od urodzenia.

Faktem jest, ze nasza osobowość, cechy charakteru lub pewne predyspozycje genetyczne mogą wpływać na nasz sposób myślenia, reagowania lub tempo przyzwyczajania się do nowych nawyków. Silna wola nie jest jednak cechą wrodzoną, darem, który się ma lub nie. Nie jest głównym determinantem osiągnięcia sukcesu lub porażki.

 

Silna wola to nie magiczna moc, która doprowadzi nas do celu

Zdarza się, podejmujemy pochopne decyzje uzależniając nasz sukces od „uda się albo nie”, „przekonam się, czy mam silną wolę”.

✍️ Przykład: Postanawiamy całkowicie zmienić swoje odżywianie w 2 tygodnie, wprowadzić codzienne intensywne treningi lub schudnąć 10 kilogramów w miesiąc. Efekt – mamy na celowniku konkretną wizję, zaczynamy jednak działać bez planu. Wydaje nam się, że pomoże nam magiczna silna wola. Jak to – my nie damy rady? Niestety w ten sposób skazujemy się na porażkę. Opracowanie celu jest ważne, ale silna wola nie stanowi wyłącznego katalizatora sukcesu. „Wyciskamy” energię na przestrzeganie diety, restrykcji, a nie zmieniamy swoich nawyków.

Silną wolę możemy określić jako cechę, której natężenie zmienia się zależnie od wielu czynników – pory dnia, poziomu energii, zmęczenia. Często porównuje się ją do mięśnia – który można nadwyrężyć, przemęczyć, który jednak ulega regeneracji. Z czasem (np. podczas snu) nasze zasoby i poziom energii „wracają do formy”.
Przykład: Trudniej jest nam oprzeć się pokusom wieczorem, po ciężkim dniu pracy. Zdecydowanie łatwiej, gdy jesteśmy w świetnym nastroju, po urlopie, mamy dobre samopoczucie i właśnie dostaliśmy podwyżkę 🙂

Dlatego tak ważne jest opracowanie planu działania w trudnych, newralgicznych momentach. W tym celu pomocne może okazać się następujące ćwiczenie:

  1. Zastanów się – w jakich (bardzo konkretnych) sytuacjach Twoja silna wola plasuje się na najniższym poziomie? Co się wtedy dzieje? Jakie myśli, emocje się pojawiają? Co wtedy robisz?
  2. Znajdź alternatywę. Pomyśl o 3-5 aktywnościach, jakie możesz podjąć w momentach największej pokusy/napięcia, aby jej nie ulec. Zapisz je na kartce i noś przy sobie. Ważne, aby wybrane działania były osobiste, skuteczne właśnie Twoim przypadku. Spacer, rozmowa z kimś bliskim, zjedzenie zdrowej przekąski, a może ćwiczenia oddechowe?
  3. Za każdym razem staraj się zamieniać uleganie pokusie w postaci np. sięgania po słodkości na inną, niedestrukcyjną aktywność, która zredukuje napięcie. W początkowym etapie wymaga to większego wysiłku, z czasem nowy schemat stanie się dla Ciebie naturalny.

Jeśli masz wrażenie, że mechanizm zajadania emocji jest u Ciebie bardzi silny – zapraszam do lektury TEGO POSTU. Znajdziesz tu więcej wskazówek na skuteczne działanie. W dalszej części artykułu podrzucam Ci również inne techniki wzmacniania silnej woli.

Sekretem sukcesu w skutecznym odchudzaniu lub zmianie nawyków żywieniowych jest DOKŁADNE POZNANIE SIEBIE i swoich mechanizmów działania, OPRACOWANIE INDYWIDUALNEGO PLANU DZIAŁANIA  i SYSTEMATYCZNE ĆWICZENIE nowych zachowań. W ten sposób działamy efektywnie. Sprawiamy, że silna wola nie ma w tej sytuacji determinującego znaczenia.

Unikalne metody wzmacniana silnej woli
1. Przede wszystkim zdefiniuj swój cel. Zastanów się – czy chcesz:

a) zmienić nawyki na zawsze, aby stały się moim naturalnym stylem życia?
b) osiągnąć konkretny wynik na wadze, poświęcić całą energię i uwagę na ścisłe przestrzeganie zaleceń?

Twoim celem powinno być założenie a).
Poznanie i uświadomienie schematów działania umożliwia stworzenie skutecznych alternatyw. Za każdym razem OSŁABIAMY ten schemat i już „silna wola” nie jest tak potrzebna.
2. Koncentruj się na tym, co dla Ciebie ważne w danym czasie – nie zużywaj swoich zasobów, energii na zbędne działania. Zajmowanie się kilkoma ważnymi sprawami w jednym momencie skutkuje obniżaniem efektywności.
3. Staraj się przestrzegać planu, ale nie oczekuj od siebie perfekcji. Bądź wyrozumiała/y w stosunku do własnych działańZaakceptuj fakt, że „wpadki” są normalną częścią procesu zmiany. Koncentrowanie się na byciu w 100%perfekcyjnym i czarno-białe myślenie zużywają ogromną ilość energii.
4. Dbaj o siebie na co dzień – o własne zasoby i samopoczucie.

5. Przypominaj sobie własną motywację – powody, dla których chcesz dokonać zmiany. Techniki wzmacniające motywację opisałam w poprzednich postach – tutaj i tutaj. Zapraszam do skorzystania!

6. Staraj się ograniczać sytuacje osłabiające silną wolę i kuszące. Jeśli Twoim celem jest zredukowanie ilości zjadanych słodyczy – nie kupuj ich „na wszelki wypadek” i nie przechowuj w domowych szafkach. W pracy, na biurku postaw wodę oraz zdrowe przekąski, a podstawiane „pod nos” słodkości odstaw w inne miejsce. Jeśli wybierasz się na spotkanie – wybierz najbliższy Twoim założeniom wariant posiłku lub przygotuj coś własnego. Dzięki zaplanowaniu działania nie odbieramy sobie radości z codziennych sytuacji, a jednocześnie zbliżamy się do celu.

❗️ WNIOSEK ❗️

Brak silnej woli często stanowi popularną wymówkę. Możemy wzmacniać własne zasoby i dbać o poziom energii, samopoczucia, dzięki czemu łatwiej jest opierać się pokusom. Skuteczny plan i systematyczne (!) ćwiczenie nowych zachowań ma dużo większe znaczenie niż predyspozycja, jaką nazywamy silną wolą w odchudzaniu. Dzięki zaplanowaniu działania nie odbieramy sobie radości z codziennych sytuacji, a jednocześnie regularnie zbliżamy się do własnego celu. 

Jestem ciekawa – co tym myślisz? Czy w Twoim przekonaniu posiadasz silną wolę? Czy opisane wskazówki mogą okazać się przydatne na Twojej drodze do celu? Jak zawsze na Twoje przemyślenia czekam w komentarzach,

Życzę Ci miłego wieczoru,

Joanna 🌷