Witam Cię ciepło na początku weekendu!

Wiem, że jesteś jedną z osób, które chciałyby wprowadzić do swojego odżywiania więcej świadomych i zdrowych wyborów. W dobie wszechobecnych nowinek ze świata dietetyki nie jest łatwo dotrzeć do rzetelnych informacji. Przygotowałam zatem dla Ciebie skuteczne sposoby ich poszukiwania. Zapraszam Cię do przeczytania poniższych wskazówek:

 Od osób kompetentnych i fachowców
Natkniesz się na różnych specjalistów. Warto przed wizytą sprawdzić ich kompetencje. To zwiększy pewność uzyskania profesjonalnej porady. Co równie ważne, najlepiej korzystać z usług osoby stale poszerzającej swoją wiedzę. Dietetyka – podobnie jak inne obszary opieki zdrowotnej ulega zmianom. Poznajemy nowe wyniki badań i mechanizmy wpływu odżywiania na nasze zdrowie. Właśnie dlatego w tej branży nie można zatrzymać się w momencie zakończenia studiów. Szukaj profesjonalisty, który jest na bieżąco.

 Z książek, podręczników, czasopism naukowych
Warto zwracać uwagę na autorytet autora w danej dziedzinie i jego dorobek naukowy (szczególnie w przypadku książek). Z kolei magazyny opisuje wskaźnik „Impact Factor” informujący nas o częstości ich cytowania. Renomowane numery charakteryzują się wysokim IF – w takich szukaj treści, sprawdzaj także kto napisał dany tekst.

 Z rzetelnych badań i artykułów naukowych
W portalach typu PubMed czy Medline znajdziesz badania z dziedzin medycznych, wpisując słowa kluczowe lub temat, który Cię interesuje. Prawdopodobnie słyszałeś/aś jednak o badaniach sponsorowanych przez lobby czy koncerny, promujące dany produkt. Jak więc szukać tych rzetelnych?

Czynniki, na które musimy zwrócić uwagę to: liczebność osób badanych, sposób ich dobierania, źródło finansowania. Stworzono hierarchię badań naukowych szeregujących istniejące typy zgodnie z malejącym poziomem wiarygodności i rosnącym ryzykiem błędu.

  1. Przegląd systematyczny – (przegląd wielu badań z różnych ośrodków, w ich opisie znajdziesz słowo „metaanaliza”)
  2. Badania z randomizacją (w ich opisie znajdziesz skrót „RCT”)
  3. Badania kliniczno-kontrolne, kohortowe
  4. Badania opisu serii przypadków
  5. Badania doświadczalne.

Wiem, że te pojęcia są trudne, ale jeśli zapamiętasz pierwsze dwa lub trzy z powyższej listy – bez problemu znajdziesz te wartościowe.

 Oprócz tego warto zwracać uwagę na warunki badania i ilość zmiennych. Fakt, że jego wynik wskazuje na wpływ jednego czynnika na drugi i istotną korelację statystyczną nie musi oznaczać, że zależą one od siebie. Być może wystąpił trzeci ważny czynnik, którego nie opisano w wynikach.

Posłużę się przykładem: W badaniu wykazano istotną statystycznie korelację – osoby, które w weekend wypijały piwo, charakteryzowały się niższą masą ciała w stosunku do drugiej grupy, która miała nadwagę i unikała tego typu trunków. Bezpośredni wniosek, który się nasuwa to taki, że picie alkoholu wpływa korzystnie na masę ciała. Nie wspomniano jednak, że grupa pierwsza uprawiała regularnie aktywność fizyczną i poza piciem wspomnianego piwa raz w tygodniu, dbała o swoje odżywianie, a druga wręcz przeciwnie. Wystąpiło zatem kilka ważnych czynników i gdyby o nich nie wspomniano, pomyślelibyśmy, że unikanie alkoholu zwiększa masę ciała. Ten chwyt i ukrywanie dodatkowych zmiennych często wykorzystywane jest w reklamach, gdy producenci przekonują nas o różnych wynikach badań, które czasem nie mają pokrycia w rzeczywistości.

Jakich źródeł unikać?

Kobiecych pism, artykułów w popularnych portalach internetowych bez autora, badań o niskim wskaźniku rzetelności, reklam, kampanii z ulokowanym produktem.

Padło dużo skomplikowanych pojęć, ale starałam się przybliżyć Ci najważniejsze kwestie w tym temacie. Jestem ciekawa skąd czerpiesz wiedzę w zakresie żywienia?

Jak myślisz – czy powyższe wskazówki pomogą Ci szukać informacji? Na Twoją opinię czekam w komentarzach!