Witam Cię serdecznie!

Jak mija Ci majówka? Pogoda nas nie rozpieszcza, cieszę się jednak tym, że na razie nie pada! Mam nadzieję, że chociaż przez krótki czas uda Ci się złapać oddech i odpocząć.
Dzisiaj chciałabym przedstawić Ci kilka kwestii, które – jak wynika z moich obserwacji – poruszane na początku i w trakcie modyfikacji nawyków żywieniowych bardzo zwiększają szansę na ich powodzenie.
Często wspominam, że rozpiski składników, listy zaleceń oraz jadłospisy są ważnym elementem sukcesu w odchudzaniu, ale go nie gwarantują. Znamy przecież zasady zdrowego odżywiania, a przepisy na zdrowsze dania dostępne są niemal wszędzie. Co więc należy jeszcze rozważyć, na co zwrócić uwagę?

Odpowiedź jest prosta – proces odżywiania bardzo ścisło związany jest z działaniem naszego umysłu – myślami, emocjami, schematami działania i instynktami.  Kluczem do sukcesu jest uwzględnienie wszystkich aspektów – CIAŁA, UMYSŁU i OTOCZENIA. Jeśli w procesie zmiany pominiemy którąś z nich lub je oddzielimy – szanse na powodzenie automatycznie spadają.
Podejmując współpracę z moimi podopiecznymi zawsze zadaję im poniższe pytania. Chciałabym się nimi z Tobą podzielić, mam nadzieję, że udzielenie odpowiedzi na nie ułatwi Ci dążenie do celu. Uświadomisz sobie wiele ważnych aspektów, zobaczysz zmianę odżywiania w zupełnie innym świetle.

Są to elementy tzw. wywiadu motywującego – nurcie, w którym pracuję. Zakłada on, że każdy ma w sobie odpowiednie zasoby do dokonania zmiany. Dietetyk jest przewodnikiem, który je wydobywa, motywuje i jednocześnie dostarcza wiedzy żywieniowej. 
Polecam Ci zapisanie odpowiedzi na kartce oraz przeanalizowanie ich. Dotykają one wielu ważnych obszarów – gotowości na zmianę, ufności, wzmocnienia motywacji i Twoich zasobów. Oto one:
1. Dlaczego akurat teraz chcę dokonać zmiany? Czy mam odpowiednią ilość energii i czasu? Na ile jest to dla ważne w tym momencie?
2. Co najbardziej motywuje mnie do zmiany? Jakie korzyści wynikają z jej dokonania, a jakie negatywne skutki obecnego stanu odczuwam?
3. Jakie osobiste zmiany – konkretnie w moim życiu – nastąpią, gdy osiągnę cel (np. stanie zdrowia, w postrzeganiu siebie, relacjach z innymi)? 
4. Jakie sytuacje, kwestie mogą stanowić największe przeszkody w dokonaniu zmiany? Co w moim przypadku może ułatwić ich pokonanie (konkretne przykłady)?
5. Jakie konkretnie czynniki, zachowania, własne działania mogą przybliżyć mnie do sukcesu?
6. W jaki sposób rozpoznam, że zrealizowałem/am swój cel? (bardzo konkretnie) 
7. Jak będę się czuł/a po osiągnięciu celu? Jakie emocje będą mi towarzyszyły, jak to sobie wyobrażam?
8. W jakim stopniu wierzę, że mi się uda i uważam, że efekt zależy ode mnie? Czy zrealizowałam/em już jakieś cele w przeszłości – jeśli tak – co to o mnie mówiło?

Jakie myśli i refleksje pojawiły się po przeczytaniu pytań? Czy uważasz, że rozważenie powyższych kwestii może zwiększyć skuteczność odchudzania lub zmiany nawyków?

Na Twoje spostrzeżenia, a także pytania czekam w komentarzach.

Życzę Ci udanego czasu w pozostałe dni majówki. Ja zabieram się za pracę na zaliczenie studiów podyplomowych, próbując znaleźć jak najwięcej czasu na ładowanie baterii poprzez spędzanie go z bliskimi i kontakt z naturą.
Miłego dnia i do usłyszenia !